Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod bogi » stř 20. pro 2023 16:55:02

kryton píše:R2R převodníky se zaklínají v marketingových materiálech přirozeností. Jsou mimo jiné vybaveny také NOS filtry. V této souvislosti mi připadá protismyslné, používat tyto převodníky pro reprodukci DSD signálu, který byl předtím brutálně resamplován v HQPlayeru z PCM. Takový proces mi připomíná vinyly, které mají na obalu nápis Digital Recording.


Necitas pozorne. ;) R2R sa tyka vylucne PCM casti. Co si napisal, pre DSD cast nedava zmysel. PCM a DSD cast v Holo su realizovane uplne odlisne. Pisal som v prispevku o jedno vyssie, ze ide o dva DAC v jednej krabici a ze to, co sa vztahuje ku PCM, sa neda automaticky vztahovat na DSD. Ani merania, ani posluchovy dojem. A aj princip navrhu tychto dvoch casti je uplne iny. Ziadne R2R v pripade DSD casti.

Pred mesiacom som pisal:
"Vyssiu kvalitu dosahuju diskretne riesenia bez DAC chipu. T+A DAC200, ale aj Holo DAC a niektore dalsie su vlastne 2 DAC zariadenia v jednej krabici, zdielajuce zdroj, konektory atd. Prevod DSD do analogu maju implementovany osobitnym diskretnym riesenim, ktore je podobne, ako Jussi Laakom davnejsie zverejneny open source DSD DAC DSC1 a DSC2. Jussi sa nechce zaoberat vyrobou hardveru."

DSD cast v Holo DACoch ako vstup potrebuje DSD signal, cize vysoko oversamplovany vysledok delta sigma modulacie. S inym signalom by tato cast vobec nefungovala. Je konstruovana prave a len pre takyto signal. Je to nieco podobne, ako DSC1 alebo DSC2 DAC od Signalyst. Je to analogia ku direct DSD path v delta sigma DAC chipoch, len je to realizovane diskretne. V zasade ide o to iste, nie je tam principialny rozdiel.

Vo vsetkych delta sigma DAC chipoch, tyka sa to aj vyssie porovnavanych Topping DACov, a to aj s PCM vstupom, je vysoko oversamplovany delta sigma modulovany unarne kodovany audio signal privadzany na pole rovnako vazenych (nie binarne vazenych) D/A elementov, ktorymi sa prevod do analogu realizuje. Poradie tychto elementov sa umyselne podla nejakeho algoritmu meni (DEM - Dynamic Element Matching), aby vysledok prevodu nebol natolko zavisly od presnosti hodnot odporov (alebo kapacit) tak, ako je to v R2R DACoch. Preto delta sigma DACy vo vseobecnosti dokazu dosiahnut vyssi DR a SNR nez R2R DACy.

Takto isto funguju diskretne DSD implementacie v Holo, T+A, Cayin RU7. DSD signal, co je delta sigma modulovany unarne kodovany signal, je spracovavany rovnako, ako v predoslom odstavci. D/A stupen tychto diskretnych implementacii funguje na tych istych principoch, ako v delta sigma DAC chipoch.

Oversampling treba chapat ako interpolaciu, ako pomocnika, ako predpripravu na co nejjednoduchsi prevod do analogu. Prave D/A prevod je ta najkritickejsia cast, kde sa straca predosly DR a SNR digitalnej casti. Digitalny signal moze mat DR trebarz 180 dB, ale je to jedno, ked D/A stupen tolko nedokaze. Ulohou oversamplingu a delta sigma modulacie, aj v DAC chipoch, ktore oblubujes, je pripravit co najlepsie podmienky na tu kriticku a najtazsie realizovatelnu cast - samotny D/A prevod. Presnejsi sposob prevodu do analogu, nez ako funguje delta sigma prevodnik, zatial nikto (v zaplatitelnej cene) nevymyslel a toto robia aj porovnavane Topping DACy. Rodiel je len v tom, ze v pripade DAC chipov s direct DSD, alebo diskretnych rieseni (ako Holo) sa na tomto HQPlayer podiela ako sucast implementacie D/A prevodu namiesto digitalneho spracovania, ake je bezne v DAC chipoch. To je cely rozdiel.

Oproti tomu R2R DACy obsahuju pole binarne vazenych elementov. Cim vyssia vaha elementu, tym viac zalezi na presnosti odporov v R2R sieti, co navysuje cenu a robi dosiahnutie parametrov najlepsie merajucich delta sigma DACov prakticky nemoznym. Holo v oblasti R2R dosiahlo zatial najlepsie merajuci vysledok, az prekvapujuco. Aby bolo jasne, R2R DACy nijako neodmietam. Mne ide o cena/vykon. Holo ma nejake know how, ktorym dokazalo dosiahnut lepsie hodnoty DR a SNR, nez ovela drahsie konkurencne vyrobky. Sledovat tento vyvoj bude zaujimave.
Naposledy upravil bogi dne sob 02. bře 2024 21:23:04, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
bogi
 
Příspěvky: 485
Registrován: pát 04. lis 2016 21:00:47

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod cough » stř 20. pro 2023 17:01:46

kryton píše:ad) Nahrávky
Abychom nemluvili obecně.
Následující skladba je vhodná pro otestování dynamiky, uřvanosti, soundstage: https://tidal.com/browse/track/25042205 (track 12)


Je to toto:
Mozart: Haffnerova symfonie č. 35, finále, Concentus Musicus Wien, Nikolaus Harnoncourt.

Obrázek

K tomuto jen pár poznámek, v rámci toho, co by mohla být zvuková očekávání při poslechu této nahrávky jako testovací, a která se velmi výrazně odlišuje od hlavního proudu nahrávek klasiky hrané na moderní nástroje, tak i v rámci hnutí hraní na dobové nástroje, pokud by snad někdo chtěl trošku porozumět tomu co se za těch pár minut na posluchače vyvalí a jak si argumentačně zarámovat reakce na slyšené. Ono to není úplně tak jednoduché v tom smyslu, že jednou jsem byl na výchovném koncertě ve filharmonii na bidýlku a teď poslouchám toto jako testovací nahrávku.... a ... “vono to jaxi neštymuje”...

Je to celá řada faktorů rozebraných níže, ale v principu je zvuk orchestrů hrajících na dobové nástroje zcela odlišný od toho, jak to zní hráno moderním orchestrem. A i v rámci toho, jak zní jednotlivé soubory staré hudby na dobové nástroje - tak zvuk Concentusu zcela specifický a zcela odlišující se od jiných uskupení, třeba z Anglie.

Prostě vkus-vize dirigentů a ansámblů staré hudby a tím pádem hudební a zvukový výsledek je hodně odlišný i mezi sebou, a když se k tomu přidá často zcela odlišné zachycení producentským/zvukovým týmem, tak ty rozdíly dále ještě zvýrazní. Níže v textu je uveden přehled nahrávek, které toto zcela jasně dokumentují a je třeba se naučit toto chápat.

Takže jako první věc. Harnoncourtova vize Mozarta není rozhodně ťuťi ňuňi mocartík - výrazně akcentuje tzv. temnější, dramatičtější polohu a žene výraz do extrému- což pro některá Mozartova díla je dle mého názoru naprosto famozní, jinde pro jiné skladby je to snad až zbytečně bum prásk agresivní. S tím souvisí i zvukové zachycení Harnoncourtova souboru na nahrávkách, kde je to pěkně ještě zvýrazněno. Mimochodem po Harnoncourtově smrti Concentus pokračuje, aj jsou dostupné nějaké nahrávky z tohoto období - je to v harnoncourtovské tradici - snad někde až moc bum-prásk, kde si to imho konkrétní skladba úplně nevyžaduje - a aj zvukové zachycení ansámblu je obdobné.

Takže konkrétně k porovnávání převodníků - ano, Haffnerka s Harnoncourtem, ani přes ten způsob hraní a záznamu nesmí znít uřvaně - ve smyslu nějakých digi artefaktů či problémů jinde v řetězci či poslechovém prostoru. A ano bude znít přeprodukovaně, v tom smyslu, že horny, trubky budou “bezventilově” vřeštět za hranicí toho, co se považuje za kultivovaný zvuk moderního orchestru, a i ve srovnání s jinými ansámbly hrajícími na dobové nástroje bude ten sound velmi velmi surový a razantní... a způsob zachycení a mixu je dost o detailu - spotu na jednotlivé sekce. A ano vo fous vytažení spotových mikrofonů bude mít za následek určité ztvrdnutí a zprkennění zvuku ansámblu, pokud se to přežene - hřebenový filtr - vzdálenosti mikrofonů a jejich směrové charakteristiky od zdrojů zvuku - sekcí orchestru, přeslechy mezi nima. Tady je to ok, ale nežiju s tou nahrávkou, to trvá nějakou dobu si to naposlouchat a vychytat.

Ale i tak je třeba chápat, že ten specifický zvuk orchestru, který má být slyšet z hifi aparátu a převodníku po jednotlivých sekcích:

Dřeva - v tomto případě plné klasicistní obsazení 2 flétny, 2 hobojky, 2 klarinety v A, 2 fagoty - je to takový trošku temnější zvuk oproti jiným ansámblům - je to jiné než zvuk souborů z Anglie. Klasické rozmístění ve středu báze - ideální komplexní test na stabilitu fantom obrazu ve stereu. Není to jeden voukl, ale čtyři zdroje zvuku vprostřed a za sebou... Tady ale není moc co poslouchat, viz níže.

Lesní rohy - naturhorny - bez ventilů, jen přirozené tóny, dolaďované od klasicismu technikou krytí (pravá ruka ve vyústění horny) - takže velmi průrazný syrový zvuk á la podzimní halali vytrubování (jasně toto je ve zcela jiné kvalitě, jen pointa, že to nebude znít jako sólo lesního rohu z druhé věty Čajkovského 5. symfonie, právě naopak).

Trubky - opět bez ventilů - takže specifický sound -zcela odlišný od moderní varianty.

Tympány - opět dobové - menší, s daleko menším zvukem - zato průraznějším - a tady Harnoncourt chce aby trojice horny, trubky a tympány vřeštěla a zcela překryla texturu v tutti. Jako by to byla mannheimská sturm & drang symfonie (všichni ti Cannabichové, Filsové apod), - což mi osobně k Haffnerce moc nejde, ale co už...

Obvykle posazení na pódiu na koncertech a na nahrávkách pro klasicistní orchestr: primy vlevo , sekundy - oproti vpravo, violy vpravo vprostřed, vlevo cella a za nimi úplně vlevo kontrabasy. Uprostřed - dřeva - vpředu vlevo flétny, vedle vpravo hobojky, za nimi klarinety a fagoty - a vlevo od nich dvojice trubek a tympány. A je to. Teď co z toho je slyšet na tomto konkrétním tracku, kde jsou dřeva utopená a v hlasitých tutti to překryjí horny, trubky a tympány, a tady je to ještě za cenu ztráty perspektivy ještě vytažením spotů v mixu. Těch pár vyhrávek tématu flétnami a hobojkami utopenými ve zvuku orchestru - ano - je to zvukově malé kníkání naživo - tam by jakékoliv zvýraznění (á la třeba Klemperer) bylo trochu už moc... ale není to nic, co by vysloveně rušilo - jen je to třeba při poslechu chápat - tady navíc Mozart předepsal pro dřeva dublování ostatních partů ve smyčcích než nějaké sólové vstupy - tak je to v pořádku - dřeva tu mají podbarvovat zvuk nikoli trčet ze struktury zvuku orchestru.

Pro lepší představu - takto to rozmístění Concentusu přímo vypadá v Musikverein, kde se to točilo, a tato perspektiva a obsazení by měla být slyšet bez problémů na nahrávce (teda celá Haffnerka, ne jen finále) / lehce nadreálná přesná lokalizace. A dozvuku Musikvereinu je v stereo nahrávce přiměřeně - aby na sebe nepoutal pozornost, jen to celé dobarvoval, méně určitě ne, více proč ne - trošku by se ta struktura zamázla, ale to se asi na staré roky Harnoncourtovi nelíbilo - a liboval si v až agresivním a detailním soundu Concentusu jak v reálu tak na nahrávkách...
(jo, fotka je novější, už bez Harnoncourta).

Obrázek

Smyčce - ve všeobecnosti menší obsazení - odhaduji to tady tak na na 8-8-6-4-2 - a ještě to není pochopitelně ten typický plný zvuk moderních smyčců, hrajou na neupravované původní verze nástrojů z druhé poloviny osmnáctého století + střevové struny, a i tvorba tónu (menší až žádné vibrato) a výsledek je svým způsobem tenký, svým způsobem ostrý, bez toho typického měkkého opulentního plného někdy až rozkydlého rozevlátého zvuku, který byl donedávna typický na běžném koncertě i v tomto repertoáru tady ve východní Evropě.

Tím jak sedí druhé housle oproti prvním - tak kromě obligátních “stereo-efektů” v levopravé panoramě tu máme aj trošku zvukovou jinakost s ohledem na natočení nástrojů sekund od publika - naživo blízko orchestru je to patrné dost, na nahrávce jsou spotové mikrofony nad sekcí, ale i tak je to trošku temnější témbr, než kdyby byli utopení vlevo za prvními houslemi. Ve finále Haffnerky si toho pingpongu moc neužijeme - jsou tam dvě čtyřtaktí kde v v osminkových bězích se přidají k prvním houslím po dvou taktech i druhé housle (v rychlém tempu), ale jinak je ta sazba tak, že buď hrají druhé housle totéž co první (níž) nebo hrají doprovod spolu ostatními smyčci pro pro první housle.

Violy - violy, zajímají někoho violy? :wink:

Violoncella - opět tenčí mečivější zvuk menšího objemu, v Haffnerce Mozart dle tehdejší praxe nepředepisuje separátně violoncella a kontrabasy - hrají totéž, jen o oktávu posunutě. Tady poslechově moc nevymyslíme, z hlediska kontroly lokalizace, snad jen u nej nej nej systémů.

Kontrabasy - zcela specifický zvuk daný tím, že používají (na rozdíl od jiných) pražcové kontrabasy - a ten tenký zvuk z velké části tvoří alikvoty, a samotný basový fundament je celkem tenký a ne až tak výrazný - tak kdyby někdo hledal basový zvuk symfonického orchestru s moderními šesti či více kontrabasy ze zvukově opulentního sálu...

Dynamika na nahrávce odpovídá - snad jen kdyby tam bylo přimixováno vo fous více omni ambientních mikrofonů, tak by to mělo větší podobnost s reálem (ano je to jen stereo nahrávka, nelze po tom chtít ambient špičkového multikanálu) - ale co už. Takto jsou tutti trochu prázdná a vykradená (pozor - ono to tak v reálu na dobové nástroje zní - více jak ~ 80 procent dojmu z nahrávky odpovídá), leč dá se to na dobové nástroje i v opulentním zvuku (třeba Pražská symfonie s Gardinerem a English Baroque Soloits z Henry Wood Hall na labelu Philips - zvuk dělal Onno Scholze - https://www.discogs.com/release/2035390 ... -Prague-39 ).


Tipy na další související poslech pro naučení se / naposlouchání kontextu:

- třeba z Musikverein s Harnoncourtem, poslední tři symfonie Es dur, g moll, C dur (Džupitr) - jak se bude lišit zvukový obraz prakticky “téhož” jen točený v jinou dobu. S Concentus Musicus Wien na dobové nástroje - https://www.discogs.com/release/1129639 ... -Oratorium

- tentýž zvukový tým (ex Teldec), když natočil s Harnoncourtem a Chamber Orchestra of Europe poslední tři symfonie ze začátku 90. let - kombinace moderních nástrojů + staré trubky + staré tympány. Horny moderní, ale hraní - jako na dobové. - https://www.discogs.com/release/1501824 ... 41-Jupiter

- a pak třeba v tomtéž Musikverein natočené symfonie, jak Haffnerka, tak i poslední tři z už digitální doby: jednak Riccardo Muti na Philipsu (s Wiener Philharmoniker) v Musikverein, - https://www.discogs.com/release/5236386 ... -38-Prager

- tak i James Levine (Deutsche Grammophon), o pár let dříve, také s Wiener Philharmoniker. https://www.discogs.com/release/9906218 ... Symphonies

- no a na to, jak se liší hraní Mozarta na dobové nástroje - srovnání Harnoncourta s Concentusem a už výše zmíněného Gardinera https://www.discogs.com/release/2035390 ... -Prague-39

- oproti třeba tamtéž (Henry Wood Hall, prakticky stejní freelance hudebníci - jednou se ten pick up ansámbl jmenuje The English Baroque Soloists podruhé The English Concert s Pinnockem točeno jednou Philipsem jednou Archiv produktion (Deutsche Grammophon) - https://www.discogs.com/release/1138506 ... -Prague-39 a jak to lautr jinak zní - prakticky titíž hudebníci pod jiným dirigentem a zvukovým týmem... (ne jen tím, že u Pinnocka je v kontinuu cembalo, jako takový malý dobový anachronismus)

- a ve finále jako dokumentace, jaký je v klasice poslední desetiletí blábol teze o “zvuku labelu”. Nahrávka Jiřího Bělohlávka a Pražské komorní filharmonie , kterou produkoval stejný producent (Martin Sauer) jako Harnoncourtovu Haffnerku. Bělohlávek je z Rudolfina na moderní nástroje, Harnoncourt na dobové nástroje z Musikverein, Harnoncourt na labelu Sony, Bělohlávek na labelu Harmonia Mundi. Obojí dělal producent TELDECu Martin Sauer. Výsledek ve zvuku? Nemůže být propastnější, takže co....? https://www.discogs.com/master/1787959- ... ffner-Linz “Zvuk labelu”? Ale no tak...

To už je slušné penzum nahrávek z jednoho sálu, resp. jednoho producenta, jednoho labelu... a jak to jinak zní...co? ;) jak provedení, tak zachycení orchestru. A včíl, co je problém-vlastnost aparátu a co problém-vlastnost nahrávky... A zorientovat se v tom trvá roky/desetiletí poslouchání ušima se zájmem se učit. Jenže... jenže v hifi se i v roce 2023 řeší (vlastně neřeší - je to objektíívne vylúúčené) úplně základní uřvanost aparátů - a to, že to de i bez toho je v 95 procentech bohužel z říše fantazie...


Závěr.

No a tím se dostáváme zpátky na začátek a vlastně k závěru: jinak zcela jednoznačná pobídka k poslechu orchestru naživo - pokud to zrovna nebude Concentus Musicus Wien v Musikverein - může to být v tomto specifickém případě - testovací nahrávky doporučené Krytonem - lehce kontraproduktivní, zejména pokud půjde o jednorázový nahodilý koncertní zážitek v CZ-SK prostoru se spoustou vjemů, které není v silách nikoho vstřebat na jeden šup. Jinak řečeno, modelovat si zvuk aparátu přes nahrávku Concentusu podle slyšeného naživo v CZ/SK filharmonii povede ke zvukové katastrofě, v lepším případě k velmi zmrzačenému zvuku.

Dovolím si k tomu trošku mudrovat, jelikož právě Harnoncourtův Concentus Musicus Wien jsem měl možnost slyšet naživo v Musikverein v letech 2001 až 2015 asi tak na ~25-30 koncertech, v různých místech okolo orchestru.

Co doporučuji je naposlouchání několika různých provedení - nahrávek (třeba zde zmíněných) na alespoň velmi základní utřídění dojmů - sice to na začátek bude větší maglajz v kebuli - jak to každé zcela jinak zní, avšak po čase si to sedne, a daleko lépe povede posluchače při poslechu třeba toho Harnoncourta (jakožto "testovací" nahrávky), v konkrétním testu co je dobře a co špatně a co...a ano - i tak zbyde dost případů, kde lze konstatovat, že je to prostě nějak jinak, jinak divně či jeden za 18 a druhý bez dvou za 20. A tu nezbývá než vytáhnout další a další nahrávky a zkoumat... vono se to ukáže... kde je problém. Poslechem. Ušima. Vlastníma. Dlouho. Poslech. A něčeho příčetného, pokud možno.


Coda.

Tak. Tak to máme alespoň naprosté základy k jedné konkrétní testovací nahrávce - čemu dává smysl porozumět, co asi lze očekávat při její reprodukci přes konkrétní hifi aparát/sestavu/komponent. Dalo by se tu ještě vypisovat ohledně lokalizace, perspektivy, velikostí a obálky sekcí orchestru, co z toho v té nahrávce je, co je v partituře, co je/není slyšet, ale to už by byl v tomto vlákně off topic na druhou. Podstatné je, že i tato jedna nahrávka je v rámci toho, co je na ní zaznamenané jediná sama o sobě nedostatečná k celkovému zvukovému zhodnocení, přestože sama o sobě pokryje značnou část testovacích oblastí - se znalostí kontextu.

A právě pochopení a natrénování vlastníma ušima “svaté” trojice realita - nahrávka - reprodukce je zcela zásadní pro jakýkoliv posluchačský růst a získání alespoň základních poslechových kompetencí a vůbec základní poslechovou gramotnost. Jedině skutečným zájmem o poslech ušima v nějaké aspoň slušnější kvalitě se lze naučit a následně si všimnout spousty vad v hifi řetězci - na koncertech (bez PA), na hifi výstavách, na hifi návštěvách, na nahrávání (pokud se dá), pozorným poslechem ušima doma. Být přirozeně náročný.

Protože pravý opak - poslech očima na monitoru podle parametrů vede právě k té sugesci, kde si celoživotní poslechový analfabet sedící doma na prdeli vsugeruje, že je to takto (na základě pár vybraných parametrů nahoněných ad absurdum) správně... bez jakéhokoliv kontaktu s poslechovou realitou a aspoň minimální náročností na poslechovou kvalitu .... a pak.... jako technik myslením veríí...a myslením povie, takže nám pěkně pokračuje aj to objektíívne ticho ve spoustě vláken, že jo?
Uživatelský avatar
cough
Administrátor
 
Příspěvky: 1203
Registrován: stř 21. zář 2016 19:20:07

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod kryton » stř 20. pro 2023 17:47:57

bogi píše:PCM a DSD cast v Holo su realizovane uplne odlisne. ... ide o dva DAC v jednej krabici. ... DSD cast v Holo DACoch ako vstup potrebuje DSD signal, cize vysoko oversamplovany vysledok delta sigma modulacie. Oproti tomu R2R DACy obsahuju pole binarne vazenych elementov. Cim vyssia vaha elementu, tym viac zalezi na presnosti odporov v R2R sieti, co navysuje cenu a robi dosiahnutie parametrov najlepsie merajucich delta sigma DACov prakticky nemoznym.

Pěkný výklad, ale v podstatě jen potvrzuje, že zde diskutované Holo převodníky jsou koncepční kočkopsi, obsahující dva protichůdné přístupy ke zvuku. Pokud si to koupí fanoušek zvuku R2R, bude muset zaplatit i zvukově zcela protikladnou DSD část a naopak. Je to jako fotbalový dres, který je v dolní části sparťanský a v horní části slávistický. Tím nijak nehodnotím kvalitu zvuku.

cough píše:Jenže... jenže v hifi se i v roce 2023 řeší (vlastně neřeší - je to objektíívne vylúúčené) úplně základní uřvanost aparátů - a to, že to de i bez toho je v 95 procentech bohužel z říše fantazie...

Asi tak nějak. Realistickým cílem pro domácí poslech je, aby to poslech naživo alespoň subjektivně připomínalo a nevyvolávalo to kopřivku, aby to bylo jakž takž uvěřitelné. Asi tak, jako je uvěřitelná karikatura Babiše ve vtipu od Kemela. Nahrávka totiž je jen karikaturou reality, která je ovlivněná subjektivními představami zúčastněných a technickými omezeními stereo koncepce. My doma neposloucháme realitu, ale její subjektivní otisk v nahrávce. A ani přesně nevíme, jaký zvuk na nahrávce je, protože jediný způsob, jak to zjistit, je poslech přes nějaký aparát a místnost, které jsou vždy jiným způsobem nedokonalé. Buďme rádi za možnosti, co dnes jsou. Před 20 lety byla v domácím audiu doba kamenná (minimálně v digitálu).
Roon (DRC) - Roon Bridge (Raspberry Pi-4, Volumio, Shanti LPS) -> SMSL DO200Pro (XLR) -> Topping Pre90 (XLR) - BV PA300SSE/Audiophonics HPA-S400ET (XLR) -> PKAudio 8+4+1, Revel F208, Supra USB, Supra EFF1 XLR, QED Genesis. DRC - REW/Rephase.
Uživatelský avatar
kryton
 
Příspěvky: 1239
Registrován: čtv 22. zář 2016 15:58:08

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod bogi » stř 20. pro 2023 18:03:36

kryton píše:Pokud si to koupí fanoušek zvuku R2R, bude muset zaplatit i zvukově zcela protikladnou DSD část a naopak.

Neviem, ci "zcela protikladnou", ale urcite odlisnu.
To sa mi prave pacilo na prvej verzii Cyan, ze kupujuci si mohol vybrat, ci chce PCM aj DSD modul, alebo len jeden.
Pri Cyan 2 som zatial takuto moznost nevidel a obavam sa, ze ani nebude.
Je skupina pouzivatelov HQPlayera, ktori chcu PCM obsah prehravat PCM modulom a DSD obsah DSD modulom. Mne sa to sice nevidi, lebo aj ten DSD obsah na 99.9% vznikol z PCM, ale niektori to takto chcu. HQPlayer ma na to v Output tabe volbu Default mode: source
Uživatelský avatar
bogi
 
Příspěvky: 485
Registrován: pát 04. lis 2016 21:00:47

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod ja-kub » stř 20. pro 2023 23:04:04

to Cough
díky za plnotučný príspevok.....
Ubuntu 24.04->JRiver MC27 (64bit)->USB Diy ->Topping E50-> BVAudio PRE1 -> BVAudio PA300SSE ->STH12 by Indian
3 boomkilery, 5x photoecho matrix, Laaksum EVO 5x8, 2 ks Laaksum EVO 3x3 - Akustiku vyladil Ing. Martin Vitvar (Check)
Uživatelský avatar
ja-kub
 
Příspěvky: 296
Registrován: pát 30. zář 2016 12:27:00
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod kryton » čtv 21. pro 2023 11:45:40

Když už je řeč o nahrávkách. Tak tady je další: https://tidal.com/browse/track/23484005 (track 22 - Schubert - Symphony No.3 In D Major: IV Presto Vivace).
Viz též https://www.discogs.com/release/6536788 ... Symphonies (track 3.4).

Dirigent stejný.
Rozdíly:
  • Místo Concentus Musicus Wien, Royal Concertgebouw Orchestra.
  • Místo Musikverein Wien - Concertgebouw, Amsterdam
  • Místo Mozarta Schubert
  • Místo klasicismu romantismus (i když raný Schubert nemá ke klasicismu daleko)

Zatímco Mozarta jsme poslouchali (s nadsázkou) od pultíku dirigenta, tady posloucháme tak z desáté řady. Nahrávka je ukázkou, že pokud je jistá "uřvanost" záměrnou (?) součástí provedení skladby/nahrávky (zde ještě větší než u Mozarta), měl by ji být schopen řetězec předat v nezměněné podobě. To je pro DAC extrémně náročné. Posluchač musí být schopen posoudit, jestli uřvanost je organická nebo přidaná převodníkem. Pokud je vše v pořádku, i poslech takové skladby může být zážitkem. E70 byl první DAC, kdy jsem si toto dokázal užít. Pokud má řetězec subjektivně problém s prezenčním pásmem, tak je toto poslouchat očistec a to jak v případě, že do zvuku řetězec přidává další neorganickou uřvanost, tak v případě umělého zapatlání a zakrytí originálního charakteru nahrávky.

Hloubková makrolokalizace nahrávky je výborná. Orchestr je subjektivně jasně ve větší vzdálenosti od posluchače než v případě Mozarta. Hloubková mikrolokalizace není v podstatě žádná, stejně jako není, pokud naživo posloucháte v sále z desáté řady.

Jak sluchově odlišit aditivum řetězce od organické součásti nahrávky? Kupodivu to není až tak těžké. Když vám někdo pustí dvě varianty, kde jedna aditivum řetězce nemá (nebo ho má dramaticky menší) a druhá ho má, tak to určitě poznáte a dokážete to odlišit. Pokud to odlišit nedokážete, tak to znamená, že výrazné aditivum obsahují obě varianty, jen každá jiné. Druhá situace je bohužel častější. :-)
Roon (DRC) - Roon Bridge (Raspberry Pi-4, Volumio, Shanti LPS) -> SMSL DO200Pro (XLR) -> Topping Pre90 (XLR) - BV PA300SSE/Audiophonics HPA-S400ET (XLR) -> PKAudio 8+4+1, Revel F208, Supra USB, Supra EFF1 XLR, QED Genesis. DRC - REW/Rephase.
Uživatelský avatar
kryton
 
Příspěvky: 1239
Registrován: čtv 22. zář 2016 15:58:08

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod mrba » čtv 21. pro 2023 13:09:32

kryton: díky za zdieľanie zaujímavých nahrávok

cough: ďakujem za dovysvetlenie kontextu nahrávky a cenné rady k počúvaniu
Uživatelský avatar
mrba
 
Příspěvky: 1235
Registrován: čtv 22. zář 2016 20:30:30
Bydliště: Bratislava

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod kryton » čtv 21. pro 2023 13:46:42

Tady je ten stejný Schubert ještě jednou (Gunter Wand). Zvuk i provedení totálně odlišné, ale také super. Pro DAC mnohem jednodušší úkol. Na tomhle se toho moc neotestuje, ale poslouchá se to dobře.
https://tidal.com/browse/track/2862101 (track 4).
Roon (DRC) - Roon Bridge (Raspberry Pi-4, Volumio, Shanti LPS) -> SMSL DO200Pro (XLR) -> Topping Pre90 (XLR) - BV PA300SSE/Audiophonics HPA-S400ET (XLR) -> PKAudio 8+4+1, Revel F208, Supra USB, Supra EFF1 XLR, QED Genesis. DRC - REW/Rephase.
Uživatelský avatar
kryton
 
Příspěvky: 1239
Registrován: čtv 22. zář 2016 15:58:08

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod godz » čtv 21. pro 2023 18:30:54

Práve počúvam hrozné správy z Prahy. Des ...
Nakoľko som sa dostal k textom diskusie až dnes, tak si dovoľujem zareagovať. Výborné čítanie. Iva sa úplne vážne spýtam. Nechcel by si pracovať na nejaký úväzok ako profesionálny hudobný kritik ? Tvoje znalosti v oblasti interpretácie vážnej hudby presahujú vedomosti mnohých vzdelaných odborníkov z odboru. V kombinácii so znalosťami techník nahrávania, znalosťami z oblasti záznamovej a reprodukčnej techniky a osobným poznaním soundu mnohých renomovaných koncertných sál a orchestrov naprieč Európou sa stávaš skvelým odborníkom v odbore. Máme zrejme dobrých muzikológov, máme dobrých technikov, hudobných režisérov, ale nie som si istý, že máme v česko-slovenskom priestore osobnosti s takým širokým diapazónom vedomostí ako máš ty. Máš moju úctu.
Ďakujem tiež Krytonovi za otvorenie veľmi zaujímavej diskusie o porovnaní rozličných DACov. Urobil to veľmi zrozumiteľným spôsobom a nám laikom veľmi prijateľne podal technické informácie o tom, ako sa prejavuje charakter jednotlivých prezentovaných DACov.
godz
 
Příspěvky: 323
Registrován: čtv 22. zář 2016 20:31:15

Re: Topping D70 Pro OCTO (8x Cirrus Logic CS43198)

Příspěvekod cough » sob 30. pro 2023 15:39:34

Když už tady jsme lehce off-topic, tak k těm “testovacím” nahrávkám ještě pár dodatků:

Není úplně nutné pro srovnání Haffnerky s Concentusem/Harnoncourtem poslouchat Schuberta s Harnoncourtem/Concertgebouw. Dokonce existují dvě provedení Haffnerky s Harnoncourtem a Concertgebouw ze začátku 80. let, která nebyla v jednom případe do nedávna vydaná a v druhém případě byla vydaná na CD, mnohokrát reedovaná, avšak celé dlouhé roky nedostupná na streamových službách (na streamu je přece všechno, či? čičiči?)

https://www.discogs.com/master/1309416- ... ffner-Nr34
resp. https://www.prestomusic.com/classical/p ... -overtures

a

https://www.discogs.com/release/1192948 ... -1970-1980
resp. https://www.prestomusic.com/classical/p ... ourt-debut


A ano, před cca 15-20 lety jsem psal recenze nahrávek CD klasické hudby pro časopis Harmonie - bylo toho několik nižších desítek recenzí - jenže pak jsem se přestěhoval na SK a nějak to nešlo stíhat... Dnes je to ovšem passé - Dejv Hurwitz to celé na youtube převálcoval svými recenzemi a srovnáním nahrávek (byť i tu je třeba chápat, kde ulítává a kde mu chybí poslechové kompetence - je toho tady fóru dost k dohledání).


A všeobecně:
Jedna věc, že slyšíme konkrétní výsledek ušima - konkrétní vlastnosti nahrávky, kde se dá meditovat či a jak moc se to líbí či nelíbí, avšak to hlavní je, co tyto vlastnosti způsobuje - co je toho příčinou na konkrétní nahrávce - no a pomalu a jistě se dostáváme na velmi tenký led... spekulací a nepotvrzených hypotéz, kde s ohledem na dostupné informace (pokud nejsme insideři při nahrávací session) se podstatných informačních bloků není moc chytit, jsou to různě roztroušené střípky informací, navíc zatížené urban legends a jiným informačním šumem.

Což ovšem neznamená to vzdát a přestat se pídit, být přirozeně zvídavý a snažit se to nějak dát do souvislostí. Jde to. Protože přesně jak píše Kryton, těch všelijakých signatur nahrávek se nám při poslechu míchá se signaturama řetězce (třeba tady DACů) a naposloucháním naživo - ideálně v týchž sálech a prostředích (něco se dá) vzniká už slušný guláš... jen teda tu musí být v prvé řadě zájem o poslech vlastníma ušima... a snaha se v tom zorientovat... což vlastně... ehm... vůbec není...

A tak je předchozí příspěvek k jedné testovací nahrávce vlastně takovým zrcadlem, co je minimálně nutné znát a mít naposlouchané. Zrcadlo. To je optika. To je fyzika. Ta je jen jedna, však?

Ano, sžíravým zrcadlem hifi světu, kde je vzorem zakladatel SK/CZ poslechového analfabetismu, co poslední čtvrtstoletí prakticky nevypadl z baráku a poslech v slušnější kvalitě jej nikdy nezajímal, ačkoliv bude tvrdit opak. Vzorem pro mnohé... Proto v hifi všude máme tolik Absolventů Poslechové akademie Ladislava Bunty a válcuje to nááčuv myslenia, jak objektíívne nie je počuť. Následované... ano... objektívnym tichem - ve všech vláknech týkajících se poslechu vlastníma ušima v alespoň trochu slušnější kvalitě. Copak? No copak?

Však všichni přece čujúú... dokonce to mají potvrzené objektíívnym meraním - audiogramy - máme tu na to vlákno, kde se všichni chlubí jak čujúú....však....však... .. tak.... tak jaktože najednou ve věci praktického poslechu vlastníma ušima nie sú počuť? Copak? Však audiometrie je kvalifikační kritérium pro účast v objektívnych vedeckých ABX testech, o kterých tak rádi vypisují, a to ani nemusí bydlet na Metru C...

To nezaskočí za techniky a odborníky, co při otázce na poslech vlastníma ušima nie sú počuť? Jak to? Co se naučili na své objektívne alma mater poslechové akademii? Copak? Co se naučili? Opakovat po technikovi a odborníkovi do bezvědomí jak objektívne nie je počuť? Počuť! Počuť! Počuť! Celoživotní poslechový analfabet je přece vzor. Či?

Vlastně je třeba si to přiznat. Taky je poslech ušima v slušnější kvalitě nezajímá, ač budou tvrdit vehementně opak. Bez zájmu o poslech, a když tak v kategorii počulvoukl a pesničky od Tublatanky přes PA. To je ta meta a vzor. Audio v předvečer roku 2024.

Teda celých 70 let od prvních stereofonních nahrávek orchestru (třeba Fantastická s Munchem), na kterých i přes jejich stáří a alganogovou patinu/způsob záznamu (mikrofony a elektronika z poloviny 50. let minulého století) je možné spolehlivě rozpoznat spoustu vad hifiaparátů z roku 2023 ze světa myslenia-merania-vedecky-objektívne. To je pokrok... To je vizitka... však?

Ale... ale... to se tak nebere... však? Centrum zájmu je jinde. A celá desetiletí bylo. A nikomu to nevadilo, ba naopak. A až teď najednou by se měla změnit fyzika? A jakože po desetiletích nezájmu se konečně naučit poslouchat ušima? Aspoň úplné základy poslechové gramotnosti? Ale no tak... Není třeba se bát. Na tyto dva příspěvky se zapomene a vše se vrátí do starých kolejí... Prakticky všichni se stejně těší na to, až technik bude objektívne merať a natočí spektrum “hádé sínus-do-vosmi” a myslením povie objektíívne vylúúčené. Myslením povie. To se rozsvítí očička fanoušků myslenia - jak je vše objektívne pod kontrolou. Tak to přece má ve světě vedeckého audia vypadat. S tomu odpovídajícími výsledky. Audiogramy jak čujúú a síínus do osmi... A objektívne ticho, kdekoli a kdykoli jde o poslech vlastníma ušima a vlastní základní poslechové kompetence, však?

Tak už nebudu vyrušovat...

...pšt...
Uživatelský avatar
cough
Administrátor
 
Příspěvky: 1203
Registrován: stř 21. zář 2016 19:20:07

PředchozíDalší

Zpět na Digitál (Zdroje signálu, HTPC, DAC a DSP)...

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: babaudio a 29 návštevníků